In aanloop van het duel op vrijdagavond tegen Leython kende VIVES tegenslag op tegenslag. Eerst was er natuurlijk nog de blessure van Daan, die nog niet hersteld is. Daarnaast kon libero Hylke er niet bij zijn, hij was de BOB op een feestje wat draait om zuipen en meelallen. Frank was de hele week ziek geweest, kon donderdag nog niet trainen maar kon vrijdag ondanks een fikse verkoudheid wel mee. Tom kon donderdag nog wel trainen, maar vrijdag sloeg het noodlot toe en had hij de griep te pakken. Tel daarbij op dat Joël nog niet topfit was na de blessure aan zijn vinger en men wist dat het geen gemakkelijke avond zou worden.

Gelukkig werd meetrainer Alex bereid gevonden om mee te spelen met de heren. Daarnaast zag coach René zich genoodzaakt het liberoshirt aan de trekken. En zo stonden er bij de start van de wedstrijd toch nog 8 man op het wedstrijdformulier.

De 1ste set werd gestart met Alex en Mitchel als passer-lopers, Addie en Thijme bezetten het midden. Thijs was diagonaal en Joël de spelverdeler. René vervulde de dubbelrol van libero/coach en zou Thijme vervangen in het achterveld. Daarbij werd Joël gesommeerd niet te veel ‘achterover’ te spelen om zo zijn duim te ontlasten.

Ondanks het feit dat veel vastigheden ontbraken speelde VIVES in de 1ste set erg degelijk. De pass, die vooraf een punt van zorg was, bleek redelijk te lopen. De side-out liep goed en de set werd zonder al te veel moeite met 19-25 binnengesleept.

In de 2e set begon Leython de zwakke plekken te herkennen en daar maakte het goed gebruik van. In het begin van de set nog goed meekomen, maar was niet opgewassen tegen een sterke serie sprongservices aan de kant van Leython. VIVES kon de opgelopen niet meer inlopen en verloor de set met 25-18.

Een flinke deuk in het vertrouwen van de mannen, wat voor deze wedstrijd toch al niet een hoogtepunt beleefde. Voor de 3de set zat er niets anders op dan keihard te werken en dan maar kijken waar het schip strand. De echte beleving ontbrak echter, ook al gaven de twee teams elkaar geen duimbreedte toe. De IJsselsteiners hadden zeker kansen deze set binnen te slepen, maar hadden niet de routine om deze te benutten. De mannen verloren de set met 25-23.

Door dit nipte verlies was het geloof in een goede afloop verdwenen terwijl Leython juist vleugels kreeg. De Leidenaren liepen snel uit en pakten de laatste set met 25-18.

VIVES droop af en hield slechts 1 puntje over aan deze vrijdagavond. De mannen staan nog 1 puntje voor op nr. 2 Gemini maar heeft ook een wedstrijd meer gespeeld. Zal dus om zaterdag in de IJsselhal weer de volle 5 punten de pakken tegen Aspasia. We zien jullie daar!

De wedstrijdfoto’s zijn op de volgende link te vinden: https://goo.gl/photos/8hByhXQ6EUHBjVtXA. Het is gemaakt door Joram van der Schans.