Met een op vier plaatsen gewijzigd basisteam ten opzichte van de laatste wedstrijd in 2022 is DePartyshop.nl VIVES het nieuwe jaar sterk gestart met een ruime 3-0 (26-24, 25-18, 25-14) thuisoverwinning op middenmoter Donki Sjot. Nog altijd staat de promovendus stevig op de derde plaats in de Topdivisie.

Coach Kasper Langendoen kon tijdens de eerste wedstrijd van de tweede seizoenshelft niet beschikken over routinier en topscorer Sjoerd Hoogendoorn (ziek). Ook Alec Murk (ziek) was niet inzetbaar. VIVES had van de gelegenheid gebruikgemaakt om de clubloze Michiel de Haan, die vorig seizoen in de Eerste Divisie uitkwam voor het Viaanse Servia en al een tijdje met VIVES meetrainde om zijn conditie op peil te houden, te strikken. Daarnaast kon Langendoen weer beschikken over Jacco Hoogendoorn, die na een lange periode van een kruisbandblessure hersteld is. Zodoende stuurde Langendoen ten opzichte van de vorige wedstrijd tegen Sliedrecht Sport vier andere spelers het veld in. Naast de basisplaatsen voor Jacco Hoogendoorn en De Haan was de middenas met Thijme Bunnik en Addie van der Veen compleet vernieuwd. De drie vertrouwde namen in het veld waren Mitchel van Kesteren, spelverdeler Joël van der Schans en libero Jordy Streng.

Waar VIVES nog wel eens door de concurrentie gekscherend VV Hoogendoorn genoemd wordt doordat Sjoerd Hoogendoorn vaak het verschil weet te maken, was het de vraag hoe VIVES het zonder de sterkhouder zou doen. Donki Sjot rook wellicht ook wat kansen en begon met veel servicepower aan de wedstrijd. Desondanks bracht dit VIVES nog niet echt aan het wankelen en VIVES pakte in het begin van de set een kleine voorsprong van twee a drie punten dankzij een goedlopende middenas. Bij een stand van 16-14 wist Donki Sjot de achterstand dankzij een aantal sterke sprongservices van Axel van Baars, ondanks een tweetal time-outs van Langendoen, echter om te keren in een 16-19 voorsprong. Het was zaak voor VIVES om de rug te rechten om de eerste achterstand van deze set weer goed te maken. Dat lukte tot 18-22 nog niet toen Niels Bakker in het veld kwam voor Bunnik. Bakker sloeg zijn eerste balcontact direct binnen de lijnen waarna De Haan aan service kwam. Dankzij twee directe aces was het nota bene de IJsselsteinse debutant die VIVES weer langszij bracht en op 23-22 voorsprong zette. Op 24-23 wist VIVES haar eerste setpunt nog niet te benutten, maar op 25-24 was het de teruggekeerde Bunnik die met zijn service de eerste set binnensloeg.

Zo herhaalde het scenario zich tijdens de uitwedstrijd in Den Dungen niet, waar VIVES ook nagenoeg de hele eerste set voorstond en toch met 26-24 verloor, maar bleef de thuisploeg dit keer aan de goede kant van de score. In de tweede set bleef de basis van de eerste set staan. Nadat het begin van de set wederom gelijk opging tot 5-5, wist VIVES op de service van Van Kesteren een flink gat te slaan tot 12-5. Deze voorsprong zou VIVES uiteindelijk niet meer weggeven in de tweede set. VIVES speelde een zeer sterk side-out spel. De passlijn had de service van Donki Sjot volledig onder controle waardoor Van der Schans zijn aanvallers, en vooral het midden, naar hartenlust kon bedienen. Op eigen service kon VIVES, ondanks het inbrengen van Dion Tjon-a-Man en Fedde Plankeel, niet verder uitlopen maar uiteindelijk ging de set met 25-18 overtuigend naar de thuisploeg.

In de derde set kwam Bakker in de ploeg voor de sterk spelende Bunnik om de goed lopende middenaanval van nieuwe energie te voorzien. Na een gelijk opgaand begin tot 7-7 was het opnieuw Van Kesteren die met zijn service het gat wist te slaan richting 11-7. Hierna leek het verzet van Donki Sjot wel gebroken. VIVES kon frivool variëren en Van der Schans bracht al zijn aanvallers in stelling die hun punten mee wisten te pikken. De voorsprong werd langzaam uitgebouwd tot 21-14, waarna het Van der Schans was die met zijn service de wedstrijd definitief in het slot gooide. Onder toeziend oog van wederom een uitbundig en goed gevulde IJsselhal was het uitgerekend de debuterende De Haan die het laatste punt voor VIVES binnen wist te slaan (25-14).

DePartyshop.nl VIVES pakt dankzij deze tiende overwinning in de Topdivisie de winnende draad weer op, ondanks de afwezigheid van Sjoerd Hoogendoorn. Hiermee laat VIVES dus zien niet per se afhankelijk te zijn van één sterspeler maar over een zeer sterk collectief te beschikken dat daarmee thuishoort in de bovenste regionen van de Topdivisie. VIVES staat momenteel op de derde plaats met 30 punten uit 12 wedstrijden. Volgende week reizen de IJsselsteiners af naar de huidige nummer 7 op de ranglijst: Inter Rijswijk.