In een uiterst sfeervolle IJsselhal heeft DePartyshop.nl VIVES de derde plaats in de Topdivisie steviger in handen genomen na een overtuigende zege op de nummer vier The Smooth Brothers VV Utrecht. In zowel de eerste als de vierde set liet de thuisploeg uitdrukkelijk zien dat het de betere ploeg was. In de tweede en derde set was het een gelijk opgaande strijd waarbij deze sets werden verdeeld waardoor er een 3-1 (25-16, 26-24, 23-25, 25-12) overwinning op het scorebord verscheen.

Nadat er in de aanloop naar de wedstrijd een paar twijfelgevallen waren aan de kant van VIVES over hun (volledige) inzetbaarheid waren alle selectiespelers, op de langdurig uitgeschakelde Jacco Hoogendoorn na, fit genoeg om het wedstrijdtenue aan te trekken. Zodoende stuurde Kasper Langendoen de volgende spelers het veld in: Joël van der Schans, Sjoerd Hoogendoorn, Addie van der Veen, Peter Houwink, Mitchel van Kesteren, Luc Lappee en Jordy Streng. Onder aanvoering van een uitzinnig publiek, dat zich als ware zevende man achter het zestal in het veld schaarde, schoot VIVES zeer sterk uit de startblokken. Dankzij een aantal kanonskogels van Sjoerd Hoogendoorn van achter de servicelijn stond er binnen no time een 6-0 voorsprong op het scorebord, wat coach Bernhard Schoonenbeek van VV Utrecht noopte om al vroeg een eerste time-out te nemen. Dit zorgde er echter nog niet voor dat VV Utrecht het gat kon dichten. VIVES zette een sterke side-out spel neer waarbij het de services van VV Utrecht goed onder controle had. Spelverdeler Van der Schans kon zodoende al zijn aanvallers goed bedienen die daar ook wel raad mee wisten. Van zowel de buitenkanten als door het midden werd er een hoog scoringspercentage neergezet. De voorsprong werd zodoende gecontroleerd en uitgebreid richting 22-11. Aan het einde van de set werd VIVES wat slordig waardoor VV Utrecht nog iets kon terugkomen, maar ging met een stand van 25-16 de eerste set overtuigend naar de IJsselsteiners.

Waar in de thuiswedstrijd tegen Volley Tilburg, VIVES dit goede niveau niet kon volhouden na de eerste set, waren de mannen van Langendoen dus gewaarschuwd. Sjoerd Hoogendoorn nam het voortouw door opnieuw vanaf de servicelijn het eerste gat te slaan. Gevolgd door wederom goed side-outwerk kon VIVES op eigen service verder uitlopen richting een 14-8 voorsprong, waarna VV Utrecht met een aantal wisselspelers het tij probeerde te keren. Dit leek in eerste instantie wel wat effect te hebben doordat VV Utrecht het gaatje wist te dichten naar 15-12. Toch leek er voor VIVES geen vuiltje aan de lucht doordat het met goed side-outspel deze voorsprong wist te consolideren naar 20-17. Echter stokte daarna de goedlopende aanvalsmachine van VIVES en wist VV Utrecht terug te komen tot een stand van 21-21. Daarna volgde een waar volleybal gevecht om de big points waarbij VIVES steeds aan de goede kant van de score zat. Het eerste setpoint wist VV Utrecht nog weg te werken, maar dankzij Sjoerd Hoogendoorn werd de tweede set met 26-24 binnengeslagen.

De gelijk opgaande strijd van de tweede set zette zich voort in de derde set. Beide teams gaven elkaar nauwelijks ruimte op het scorebord en haalde beide hoge side-outpercentages. In tegenstelling tot de tweede set was het VV Utrecht dat in de derde set aan de goede kant van het scoreboard zat door steeds één of twee punten voorsprong te nemen. Bij VIVES sloop er wat meer fouten in het spel en moest uiteindelijk met minimaal verschil de derde set aan de gasten laten.

Zo werd het publiek getrakteerd op nog een set hoog niveau volleybal. Niels Bakker kwam in de ploeg voor Peter Houwink. Met inbreng van Bakker liet VIVES zien nog eens een tandje bij te kunnen schakelen en het niveau nog verder omhoog te krikken. Dit hoge niveau was VV Utrecht te machtig en VIVES liet hen dan ook alle hoeken van het veld zien. Dankzij de sterke side-out wist VV Utrecht slechts één keer uit eigen service te scoren terwijl VIVES vanaf zowel de servicelijn als aan het net domineerde. Een 25-12 was dan ook een terechte uitslag van deze laatste set.

Dankzij deze uitstekende 3-1 overwinning op een directe concurrent van de ranglijst, heeft VIVES de derde plek steviger in handen achter de nog ongeslagen ploegen Sliedrecht Sport 2 en Volley Tilburg. Op 3 december speelt DePartyshop.nl VIVES haar laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2022 tegen MKB Accountants / VCV uit Veenendaal, de huidige nummer 8 van de ranglijst. We hopen dat de IJsselhal dan net zo gevuld zit als afgelopen wedstrijd zodat het fantastische volleybaljaar 2022 voor DePartyshop.nl VIVES in stijl afgesloten kan worden voor het thuispubliek.

De wedstrijdfoto’s zijn te bekijken op:

ClickFlits, Robbert Thoen

Peter van Zijl