DePartyshop.nl VIVES heeft zich na het verlies tegen Inter Rijswijk gerevancheerd door een nipte 3-1 thuisoverwinning (23-25, 25-23, 25-22, 25-23) op laagvlieger Compaen. Door het verlies van VV Utrecht staat de ploeg uit IJsselstein stevig op de derde plaats met acht punten voorsprong op de nieuwe nummer vier Peelpush.

Coach Kasper Langendoen besloot om na de offday van VIVES tegen Inter Rijswijk rigoureus in te grijpen door maar liefst zes basisspelers te wisselen. Alleen Mitchel van Kesteren mocht blijven staan. De rest van de ‘starting seven’ bestond uit Michiel de Haan, Fedde Plankeel, Thijme Bunnik, Peter Houwink, Luc Lappee en Saisun Kandiah. Na deze metamorfose begon VIVES wat weifelend aan de eerste set. Na een sterke serviceserie van Vasileios Mandilaris pakte Compaen een 7-11 voorsprong. Daarna volgde een gelijk opgaande strijd, waarbij het aan de kant van VIVES met name Houwink en De Haan waren die zorgde voor de aanvalspunten. Compaen wist de voorsprong van vier punten vast te houden tot 15-19, toen bij de thuisploeg Jacco Hoogendoorn in het veld kwam voor Lappee. Dankzij services van de ingevallen Joël van der Schans en van Plankeel wist VIVES op 21-21 langszij te komen. Dankzij twee slordigheden van VIVES aan het eind van de set ging Compaen er echter alsnog met de eerste set vandoor.

De tweede set vertoonde een vergelijkbaar beeld als de eerste set. Het spelverloop was wat rommelig aan beide kanten, en op het scorebord ging het gelijk op. Beide coaches wisselden al vroeg in de set een aantal spelers. Bij VIVES kwam Niels Bakker er bij een 5-4 stand in voor Bunnik. Dit gaf VIVES nog niet de aanvallende impuls waar het naar zocht en bij een achterstand van 9-11 nam Langendoen een time-out. VIVES had moeite met de jonge ploeg uit Oostzaan die haar voorsprong in de tweede set wist uit de bouwen tot 13-17 waarna Langendoen opnieuw moest ingrijpen middels een time-out. Onder aanmoediging van een zeer fanatiek publiek in de IJsselhal wist het publiek zich als ware zevende man op te stellen en VIVES over het dode punt heen te tillen, waarna de IJsselsteiners opnieuw op 21-21 langszij kwamen, ditmaal op de service van Houwink. En opnieuw kwam Van der Schans binnen de lijnen voor de service en wist VIVES weer op voorsprong te zetten door van 22-22 uit te lopen naar 24-22. Dankzij een foutservice van Compaen wist VIVES uiteindelijk de tweede set met 25-23 te winnen.

Doordat VIVES dit keer net aan de goede kant van het scorebord zat was de gedachte dat VIVES nu het verschil op de ranglijst ook tot uiting kon brengen in het veld. Op de service van Jacco Hoogendoorn pakte VIVES dan ook al snel een 6-3 voorsprong in de derde set. Compaen greep in door maar liefst vier wissels toe te passen in het eerste gedeelte van de set, met het gevolg dat de Oostzaners terugkwamen tot 8-8. De opgebouwde voorsprong door VIVES was dus snel verdwenen. Er volgde, zoals de hele wedstrijd een gelijk opgaande strijd waarbij VIVES niet wist uit te lopen ten opzichte van de jonge bezoekers. Compaen kwam op een 18-20 voorsprong. Echter eens te meer toonde de derde set aan dat wanneer het scorebord hogere cijfers aangeeft dan de gemiddelde leeftijd van Compaen, de jonge ploeg verzuimt om het dan ook af te maken. Dankzij een killblock van Bakker kwam er voor de derde keer op rij een 21-21 stand op het scorebord. Dit keer was het de ingevallen Dion Tjon-a-Man was die met zijn service de stand uitbouwde naar 23-21. Met een killblock van Houwink wist VIVES uiteindelijk de derde set met 25-22 te pakken.

De vierde set leek een kopie van de derde set. VIVES pakte op de service van Hoogendoorn een vroege voorsprong van 7-2 die als sneeuw voor de zon verdween in een 9-10 achterstand. De hele wedstrijd werd gekenmerkt door lange rally’s doordat beide ploegen niet in staat waren om vlekkeloze side-outs te spelen. Opnieuw moest VIVES de achtervolging inzetten na een time-out van Langendoen op 13-16. Dat lukte en zoals in elke voorgaande set stond er wederom een 21-21 stand op het scorebord. In de big points maakte VIVES uiteindelijk weer het verschil door minder fouten te maken dan Compaen waardoor de vierde set ook met 25-23 binnengehaald werd.

Al met al een benauwde overwinning voor de nummer drie op de ranglijst, die onder andere sterspeler Sjoerd Hoogendoorn de hele wedstrijd op de bank hield. In de uitwedstrijd in Oostzaan was hij volgens de coach Vermeulen degene die toen het verschil maakte, terwijl VIVES in de thuiswedstrijd heeft laten zien dat een compleet ander team, met de steun van het thuispubliek, resulteert in dezelfde uitslag. Dit geeft eens ter meer de breedte van de selectie van de debutant in de topdivisie weer.

Volgende week staat een zware uitwedstrijd voor VIVES op het programma. In Tilburg neemt het dan op tegen de tot nu toe nog ongeslagen koploper, waarvan thuis met 1-3 verloren werd.