Na drie nederlagen op rij heeft DePartyshop.nl VIVES het tij weten te keren dankzij een 3-0 zege op Zaanstad. In de eigen IJsselhal liet VIVES eindelijk weer het spel zien dat in de eerste helft van het seizoen gespeeld werd waardoor de tegenstander geen enkele aanspraak maakte op een setwinst. Door deze 3-0 zege heeft VIVES op setquotiënt de derde plaats herovert van VV Utrecht, dat met 3-2 verloor van de nummer 2 van de ranglijst, Sliedrecht Sport.

Kasper Langendoen sprak het team vooraf duidelijk toe: “vandaag wordt de ommekeer”. Na verliespartijen tegen laagvliegers VCV en Protos werd de strijd om de derde plaats, waar VIVES al het hele seizoen staat, weer open doordat nummer vier VV Utrecht geen punten morste. In een rechtstreeks duel moest vorige week de derde plaats zelfs aan de Domstedelingen worden overgelaten. Tijd om dit recht te zetten in de eigen IJsselhal, waar naast Protos alleen koploper Volley Tilburg tot nu toe wist te winnen.

Langendoen begon de wedstrijd met drie andere spelers ten opzichte van vorige week. Mitchel van Kesteren was weer hersteld van een griepvirus, aanvoerder Addie van der Veen begon als hoofdblokkeerder en was er een eerste basisplaats voor de 20-jarige passer/loper Alec Murk in de Topdivisie. Verder begonnen Joël van der Schans (sv), Sjoerd Hoogendoorn (dia), Niels Bakker (mid) en Jordy Streng (lib).

De eerste set kende een gelijk opgaande strijd, waarbij beide teams relatief makkelijk hun side-out konden maken. Vanaf de servicelijn werden veel fouten gemaakt of de servicedruk lag laag waardoor de passlijn van beide ploegen niet echt onder druk kwam. Ook de legio sprongservices van de bezoekers had de passlijn Streng-Van Kesteren-Murk goed onder de knie waardoor Van der Schans zowel de aanvallers door het midden als over de buitenkanten kon bedienen. De servicedruk veranderde op een stand van 18-18 toen Fedde Plankeel in het veld kwam op de servicelijn. Hij forceerde een aantal ketsers waardoor VIVES op een 23-18 voorsprong kwam. Dankzij een killblock van het duo Bakker-Hoogendoorn ging de set met 25-19 naar de thuisploeg.

Een spoor van opluchting was te bekennen bij de setwissel, het gevoel van “we kunnen het nog”. VIVES gooide in de tweede set daarmee de schroom van zich af en ging ouderwets los. Sjoerd Hoogendoorn begon met een aantal aces waardoor er direct een 4-0 stand op het scorebord stond. Opnieuw had VIVES controle op de services van Zaanstad, waardoor het haar side-outspel goed kon spelen en had Zaanstad steeds meer moeite om de blokkering van de thuisploeg te omzeilen. Op 13-9 breidde Sjoerd Hoogendoorn vanaf de servicelijn de voorsprong uit naar 15-9, Plankeel viel opnieuw in en deed hier nog een schepje bovenop door de voorsprong uit te breiden naar 19-11 dankzij een ketser op de Zaanse passer/loper Lesley Kef. Kenmerkend was de gedesillusioneerde wijze waarop Kef vervolgens het veld verliet, na ook al een aantal keer hard afgeblokt te zijn. Vanaf 21-13 nam VIVES wat gas terug zodat Zaanstad nog iets terug kon komen in de wedstrijd, maar uiteindelijk was het vierde setpoint wel raak waardoor VIVES op een 2-0 voorsprong kwam met 25-21.

Het leek wel alsof VIVES het gaspedaal nog niet gevonden had aan het begin van de derde set, want een slap begin met een aantal individuele fouten leidde een 0-3 achterstand in. Ook Zaanstad deed echter mee met fouten maken, met name vanaf de servicelijn, waardoor beide partijen vervolgens gelijk opgingen richting 12-15. Langendoen bracht op dat moment Dion Tjon-a-Man voor wat meer servicegeweld. De 19-jarige Tjon-a-Man betaalde dit uit en zette VIVES op een 16-15 voorsprong. Daarna ging het gaspedaal van VIVES weer vol open op de service van Van Kesteren. Zaanstad kwam niet meer voorbij de blokkering van VIVES, en als ze daar al voorbij kwamen werd de bal door de verdediging van de grond gehaald. Na de services van Van Kesteren stond er een 23-18 voorsprong op het scorebord en kon VIVES de wedstrijd uitspelen. Bakker sloeg zo hard het een-na-laatste punt binnen dat de Zaanse verdediging de bal niet eens kon nakijken. Met een laatste onsportieve stuiptrekking probeerde Zaanstad-spelverdeler Guido Spooren, die kennelijk toch behoorlijk gezweet had, de afgang van Zaanstad te voorkomen, maar tevergeefs. Uiteindelijk gooide aanvoerder Van der Veen de wedstrijd in het slot (25-23).

Man of the match was Alec Murk, die in zijn basisdebuut in de Topdivisie een uitstekende wedstrijd gespeeld heeft. Hierdoor weet VIVES weer wat winnen is en staat het met net zoveel punten als VV Utrecht op de derde plaats met nog twee wedstrijden te gaan. Volgende week staat de laatste thuiswedstrijd tegen Sliedrecht Sport (de nummer 2) op het programma na de kampioenswedstrijd van Dames 1.