Na de uitschakeling in de tweede ronde van de Nevobo beker en het verlies tegen Volley Tilburg, heeft DePartyshop.nl VIVES zich afgelopen zondag herpakt met een 1-3 overwinning in de uitwedstrijd tegen het Limburgse Peelpush. Na een matige start wist de IJsselsteinse formatie dankzij een aantal goede wissels het tij te keren en daarmee de volle buit mee terug te nemen.

In het Nevobo-reglement van de Topdivisie staat dat minstens een uur voor aanvang van de wedstrijd het veld speelklaar moet zijn voor de warming-up. Waar VIVES het thuisprogramma dusdanig heeft aangepast om te voldoen aan dit reglement, blijkt het in uitwedstrijden schering en inslag als het gaat om naleving van deze regel. Terwijl de mannen netjes iets meer dan een uur van te voren in de kleedkamer zaten, kwam het bericht dat het veld waarschijnlijk niet voor 16:00 vrij was, terwijl dat het aanvangstijdstip van de wedstrijd was en dat rekening gehouden moest worden met een vertraging van ca. één uur. VIVES was overigens zonder coach Kasper Langendoen (vanwege gezondheidsredenen) afgereisd naar het Limburgse Meijel. En dus was het vandaag aan teammanager Marnix Bunnik om de coaching op te nemen samen met de nog steeds revaliderende Jacco Hoogendoorn.

Bunnik stuurde de volgende ‘starting seven’ het veld in: Joël van der Schans, Niels Bakker, Addie van der Veen, Mitchel van Kesteren, Dion Tjon-A-Man, Sjoerd Hoogendoorn en Jordy Streng. VIVES begon erg matig aan de eerste set. Blokkerend en passend was de stabiliteit ver te vinden en dat noopte coach Bunnik ook tot vroeg ingrijpen. De net uit Panama teruggekeerde Luc Lappee kon derhalve al sneller dan gedacht zijn debuut maken in de topdivisie door in het veld te komen voor Tjon-A-Man om de passlijn te versterken. Dit was echter niet voldoende om het opgelopen gat van zes punten te dichten. Ook Fedde Plankeel kwam binnen de lijnen voor Van der Schans, maar het gat bleek onoverbrugbaar en de eerste set ging met 25-18 naar de thuisploeg.

Duidelijk was dat VIVES uit een ander vaatje moest gaan tappen om op deze regenachtige zondag toch een positief resultaat neer te zetten. In de tweede set bleven Lappee en Plankeel staan en kwam Peter Houwink de middenblokkering versterken ten koste van Bakker. Ook de start van de tweede set was ondermaats voor VIVES, maar gedurende de set kreeg VIVES meer grip op het spel van Peelpush. Na een stand van 14-11 begon de VIVES-trein eindelijk wat op stoom te komen onder leiding van een sterk serverende Houwink. Bij de bigpoints trapte Hoogendoorn nog wat verder het gas in en sprintte VIVES naar een 22-25 overwinning.

Ondanks de aanmoedigen van het fanatieke uitpubliek lukte het VIVES niet om het sterke tweede gedeelte van de tweede set door te zetten in de derde set. Het initiatief in het begin van de set lag wederom bij Peelpush. VIVES wist er wel voor te zorgen dat het gat niet groter werd dan drie punten en steeds weer op gelijke hoogte te komen. Dit jojo-effect sloeg eindelijk over tot een voorsprong toen Houwink vanaf de servicelijn een flinke serie wist neer te zetten. Opnieuw sprintte VIVES naar de eindstreep van de set die het met 20-25 wist binnen te halen.

Zou VIVES dan in de vierde set deze lijn van het eind van de vorige set doortrekken? Dat lukte opnieuw niet. Peelpush bleef dapper verweer voeren, maar ditmaal liet VIVES het niet zo ver komen als in de vorige sets en lag het initiatief vanaf de 10 bij de uitploeg. De voorsprong werd vervolgens geconsolideerd richting het einde van de set die uiteindelijk met 21-25 door VIVES gewonnen werd.

Zo herpakt VIVES zich na twee nederlagen van afgelopen weken tegen Volley Tilburg en Sliedrecht Sport 2, die beiden niet in actie kwamen afgelopen week. Door de overwinning staat VIVES nu tweede in de topdivisie met 15 punten uit 6 wedstrijden. Sliedrecht Sport 2 staat eerste met 15 punten uit 5 wedstrijden en VV Utrecht bezit momenteel de derde plek met 13 punten uit 6 wedstrijden gevolgd door Volley Tilburg met 12 uit 4. Volgende week zijn de mannen van VIVES een weekje vrij. De eerstvolgende wedstrijd is op 19 november om 17:00 in Utrecht tegen het als elfde geklasseerde USV Protos.