Afgelopen zaterdag stond voor DePartyshop.nl VIVES de laatste wedstrijd van het seizoen op het programma. In Haarlem werd het debuutseizoen van de IJsselsteinse ploeg in de Topdivisie afgesloten met een 1-3 overwinning op Spaarnestad. Dankzij deze overwinning is de ploeg van Kasper Langendoen op een derde plaats in de eindrangschikking geëindigd. Een ongekend knappe prestatie voor de promovendus die twee seizoenen geleden nog uitkwam in de Tweede Divisie.

“Ik had toen ik in september 2021 jullie uit de brand kwam helpen nooit gedacht dat we dit met elkaar zouden bereiken”, sprak Langendoen na afloop van de wedstrijd in de kleedkamer tegen de selectie. Onder de leiding van Langendoen werd VIVES vorig seizoen direct kampioen in het eerste jaar ooit in de Eerste Divisie en dit seizoen dus een knappe derde plaats in de Topdivisie achter kampioen Volley Tilburg en de kampioen van vorig jaar Sliedrecht Sport 2. In de Topdivisie laten de IJsselsteiners gerenommeerde topploegen, en voormalige Eredivisie ploegen, als Inter Rijswijk, VCV, Zaanstad en VV Utrecht knap achter zich. Waar initieel de doelstelling handhaving was, werd al snel duidelijk dat dit een te gemakkelijke opgave was. In de eerste seizoenshelft werd slechts twee keer verloren, van Volley Tilburg en Sliedrecht Sport 2. De tweede seizoenshelft kende voor VIVES een wat wisselvalliger verloop, mede doordat door ziektes de selectie bij lange na niet altijd compleet was. Desalniettemin heeft VIVES nagenoeg het hele seizoen op de derde plaats van de Topdivisie gebivakkeerd, waar het uiteindelijk dus ook eindigt, al blijft het VV Utrecht slechts nipt op setquotiënt voor.

De laatste wedstrijd begon VIVES met Sjoerd en Jacco Hoogendoorn, Mitchel van Kesteren, Joël van der Schans, Thijme Bunnik, Niels Bakker en Jordy Streng. Spaarnestad begon fel aan de wedstrijd en kon vrijuit spelen nu handhaving een feit was. Het alles of niets spel van de thuisploeg viel in de eerste helft van de set gunstig uit, maar in de tweede helft van de set werd het niets waardoor VIVES over hen heen walste en de set won met 18-25.

In de tweede set was het speelbeeld hetzelfde. Spaarnestad legde VIVES een enorm hoge servicedruk op waardoor VIVES lastig door de side-out heen kwam. Dit keer kon Spaarnestad dit wel de hele set volhouden. Dit zorgde ervoor dat de tweede set met 25-19 naar de thuisploeg ging.

Langendoen wisselde vervolgens Fedde Plankeel, Luc Lappee en Saisun Kandiah erin om de side-out te versterken. De servicedruk van Spaarnsestad viel weg, waardoor VIVES makkelijker de side-out kon lopen. Ook serverend kon VIVES zelf de Haarlemmers meer druk opleggen waardoor de derde set een makkelijke prooi werd voor VIVES (16-25).

De Haarlemmers gaven zich voor het thuispubliek echter nog niet gewonnen en probeerden er nog een vijfsetter uit te slepen. De vierde set ging gelijk op met steeds een kleine voorsprong voor Spaarnestad. Addie van der Veen en Peter Houwink kwamen het veld in om de blokkering te versterken voor de IJsselsteiners, waardoor VIVES langzaam het initiatief kreeg. Uiteindelijk werd het derde matchpoint benut waardoor de set met 25-27 en de wedstrijd met 1-3 gewonnen werd.

Hiermee eindigt het historische seizoen 2022-2023 voor VIVES op een derde plaats in de Topdivisie. Dit einde betekent ook het afscheid van onder andere Luc Lappee (buitenland) Thijme Bunnik (lager team), Dion Tjon-a-Man (lager team) en coach Langendoen. VIVES is ondertussen druk bezig om de selectie en begeleiding voor volgend jaar rond te krijgen, maar is hier nog niet volledig uit. Vanaf deze plaats willen wij Luc, Thijme, Dion en Kasper van harte bedanken voor hun verdiensten voor Heren 1 en willen we een grote shout-out doen naar de VIVES Fanatics en overige vaste supporters die ons het hele jaar hebben bijgestaan! Tot volgend seizoen!