Afgelopen zaterdag hebben de mannen van DePartyshop.nl VIVES hun vijfde overwinning op rij geboekt. Ditmaal waren de IJsselsteiners met 0-3 (23-25, 20-25, 22-25) te sterk voor Zaanstad dat door dit verlies van de vijfde naar de zesde plaats daalde. VIVES staat door het verlies van VV Utrecht steviger op de derde plaats en heeft de twee ongeslagen koplopers nog altijd in het vizier.

De wedstrijd in het Topsportcentrum De Koog in Zaanstad was een schil contrast met de thuiswedstrijd van vorige week in de IJsselhal. Ondanks dat de plaatselijke dj de sfeer erin probeerde te krijgen met diverse muziekstijlen, kon je als de muziek uitstond bij tijd en wijle een speld in de zaal horen vallen. De energie en sfeer moest dus volledig uit de teams zelf komen. Kasper Langendoen leek te starten met hetzelfde basisteam als de vorige wedstrijd tegen VCV, maar voerde toch een wijziging door. Thijme Bunnik begon op het midden in plaats van Niels Bakker. Verder stonden de bekende namen in het veld: Joël van der Schans, Sjoerd Hoogendoorn, Mitchel van Kesteren, Luc Lappee, Peter Houwink en libero Jordy Streng.

De eerste set begon VIVES slordig aan de wedstrijd met een aantal onnodige eigen fouten in de service en de aanval. Hierdoor keek het al vroeg tegen een achterstand aan. Zaanstad wist de voorsprong vast te houden tot aan 16-12 waarna Niels Bakker het veld in kwam voor Thijme Bunnik. Vanaf dat moment wist VIVES het tij te keren door de eigen foutenlast omlaag te brengen en kwam het direct terug tot 16-16. Vanaf dat moment werd het een gelijk opgaande strijd richting het eind van de set, waarbij het opnieuw de op de service ingevallen Fedde Plankeel was die de eerste set naar de kant van VIVES toe wist te slaan met 23-25.

In de tweede set wist VIVES de lijn van de tweede helft van de eerste set door te trekken. Op de service van Lappee wist het direct een gat te slaan van vier punten richting 2-6. Gedurende de gehele set gaf VIVES vervolgens deze voorsprong niet meer weg en kon het teren op een stabiele side-out met af en toe nog wat kunst-en-vliegwerk van de verdediging onder aanvoering van libero Streng. Met 20-25 kwam VIVES op een comfortabele 0-2 voorsprong.

In de derde set zakte VIVES aan het begin weer wat terug door een minder lopende side-out. Addie van der Veen kwam in de ploeg voor Houwink om de middenblokkering te versterken. Mede dankzij sterke services van Hoogendoorn en Lappee wist VIVES de passing van Zaanstad te ontregelen. Ook de ingevallen Alec Murk deed hierbij een duit in het zakje. Blokkerend kreeg VIVES echter moeilijk vat op de buitenaanvallers van Zaanstad, waardoor Zaanstad nog in het kielzog bleef van VIVES. Ook een verrassende bovenhandse bal van Hoogendoorn had niet het gewenste effect om echt afstand te nemen van Zaanstad. Echter was de thuisploeg ook niet meer in staat om het gat te dichten waardoor VIVES uiteindelijk toch relatief makkelijk de derde set met 22-25 op haar naam schreef en zo alweer de negende overwinning uit tien wedstrijden op haar naam schreef, waarvan de vierde zege zonder setverlies.

Volgende week speelt VIVES haar laatste wedstrijd van het mooie volleybaljaar 2022. Het gaat dan op bezoek bij de virtuele koploper Sliedrecht Sport 2, die al haar negen wedstrijden tot nu toe gewonnen heeft en waar VIVES ook in de beker met 3-0 van verloor. Dit wordt dus nog een pittige afsluiter van het jaar, waarbij VIVES zal willen laten zien dat zij bij de top van de Topdivisie thuishoren.